Yeni Sınav Sisteminde İzlenecek Yol

Yeni Sınav Sisteminde İzlenecek Yol

          2009 – 2010 eğitim öğretim yılından itibaren üniversiteye geçiş sistemi YGS ve LYS ile yapılandırılacaktır. Sistemdeki değişiklik 2009 ÖSS ile birçok alanda örtüşürken, UYGULAMA VE BÖLÜM TERCİHLERİ noktasında dikkat edilmesi gereken noktalara sahiptir.

          Özellikle bölümlerin tercihinde uygulanan 2 yeni katsayının (0,15 ve 0,12 katsayısı) alan dışı tercih için avantaj getirmesi, artan üniversite sayısı ve kontenjanlar öğrencilere geniş bir kariyer imkânı sunmaktadır. Bu durum sınava girecek adaylarda kararsızlığa yol açabileceği gibi YGS performansına göre farklı arayışlar doğurabilir.

          Kitapçığımız YGS ve LYS ile ilgili zihnimizde oluşabilecek sorulara cevap bulmak amacıyla hazırlanmıştır. SINAV İLE İLGİLİ TEKNİK BİLGİLENİRMELERDEN ZİYADE SİSTEMDEN İZLENMESİ GEREKEN YOL HARİTASI ÇİZİLMEYE ÇALIŞILMIŞTIR.

Sistemde Dikkat Edilmesi Gerekenler

• Seçme sisteminden yerleşme sistemine geçiş sağlanacak

Son yıllarda artan üniversite ve kontenjan sayıları, yurtdışında üniversite okuma olanakları ve farklı eğitim modelleri ile ÜNİVERSİTE SINAVLARI İLE YERLEŞME OLANAKLARI ARTMIŞTIR. Bu gelişme öğrencilere büyük bir sorumluluk yüklemekte, BİLİNÇLİ TERCİH YAPMAK İÇİN POTANSİYELLERİNİ ARTIRMAYA ÇALIŞMALIDIRLAR.

• Tüm lise müfredatından soru gelecek

Liselerin 4 yıla çıkmasıyla DERS BAZINDA PERFORMANSIN artması planlanmıştır. Liselerde yılbaşına düşen konu sayısının azalması öğrenciler için avantajlı olmuş, konuların pekişmesi sağlanmıştır. Yeni sistem MEB’DEKİ bu gelişmeye paralel tasarlanmıştır. SINAV tüm lise konularını kapsar ve soru sorulacak hale getirilmiştir. Böylece ŞANS faktörü azalacak, öğrencilerin hâkim olduğu tüm konulardan soru gelecektir. Artık çalışmadığım veya hâkim olmadığım konulardan soru soruldu telaşı bitmiş olacaktır.

• Sistem YGS ve LYS adıyla 2 basamaklı olacak

Üniversitelerdeki eğitim modellerinin zenginleşmesi ve bölümlerin farklı özellikte öğrenci istemesi sistemin 2 farklı sınava dönüşmesini zorunlu kılmıştır. YGS, öğrenciler tarafından önemsenmelidir. 2 – 3 yıllık ön lisans bölümlerinin, 4 – 6 yıllık yüksek okul bölümlerinin tercih edilmesi ile LYS için baraj oluşturulması YGS’ nin önemini artırmaktadır. Aynı zamanda puanlama da YGS’NİN LYS’YE tüm puan türlerinde yaklaşık % 40 oranında katkısı olacaktır. YGS 2009 ÖSS’NİN 1.bölümünün, LYS ise 2. bölümünün benzeri olacaktır.
Puan katkısının yanı sıra YGS ile ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ BİLİNCİ OTURMAMIŞ, FARKLI AMAÇLAR İÇİN SINAVA GİREN bir grup katılımcı da elenmiş olacaktır.

• YGS’DE 1 LYS’DE 5 oturum yapılacak

YGS tek oturumda uygulanacak iken, LYS’LER 5 ayrı oturumda yapılacak. Lisans bölümlerine yerleşmek için büyük öneme sahip olan LYS’LERİN 5 ayrı oturumda yapılması SINAV KAYGISININ, ZAMANLAMA SORUNLARININ VE SINAV ANINDA YAŞANAN SIKINTILARIN giderilmesi için etkisi büyük olacaktır.

• Yükseköğretim Programlarının seçiminde 0,15 ve 0,12 katsayıları uygulanacak

Okul ek puanları 100 ile 500 arasında değer alırken alan içi tercihlerde 0.15, alan dışı tercih için 0,12 katsayısı kullanılacaktır. Meslek liseli ve Öğretmen liseli öğrenciler alanlarıyla ilgili bölüm tercih ederken okul puanları ayrıca 0.06 katsayısı ile çarpılacaktır. Katsayılar arasında oluşan puan farkının düşük olması TÜM ADAYLARIN ALAN DIŞI TERCİH YAPMASINI KOLAYLAŞTIRMIŞTIR. ANCAK ÖĞRENCİNİN ÜNİVERSİTE HAYATINI HER ALANDA BAŞARIYLA TAMALAYABİLMESİ İÇİN ÖNCELİKLİ OLARAK KENDİ LİSE ALANI İLE İLGİLİ BÖLÜMLERİ TERCİH ETMESİ DAHA SAĞLIKLI OLACAKTIR. EĞER ÖĞRENCİ TÜM TEMEL DERSLERDE Kİ DONANIMLARINA GÜVENİYORSA ALANI DIŞINA YÖNELEBİLİR.

• Her alan ( TM, MF, TS ve DİL ) için farklı puan türleri hesap edilecek

Tercih döneminde seçme ve yerleştirme etkinliğini zenginleştirmek, üniversitelerde eğitimde uzmanlaşmanın sağlanması amacıyla TOPLAM 18 PUAN TÜRÜ oluşturulmuştur. Öğrencilerin istedikleri tüm sınavlara girebilecekler ve girdikleri sınavlarla ilgili puanları hesap edilecektir. Puan türleri hesap edilirken her testin değeri farklı olacaktır. Bu düzenleme sayesinde öğrenci herhangi bir dersle ilgili akademik eksikliğini alanı ile farklı puan türlerine yönelerek giderebilecektir.

• Meslek Liseli Adaylara yönelik 3 yeni fakülte eğitime başladı

Meslek Liselerinin önemini artırmayı planlayan YÖK açılan 3 yeni fakülte ile öğrencilerin tercih alternatiflerini artırdı. TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ, SANAT VE TASARIM FAKÜLTESİ İLE TURİZM FAKÜLTESİ Meslek Liselerinde uygulanan eğitimin devamı niteliğindeki 4yıllık lisans bölümlerini içeriyor. Meslek Liseli adaylar bu bölümleri tercih ederken okul ek puanları 0,15 katsayısı ile çarpılacaktır. Genel Lise adayları içinde aynı katsayı geçerli olacaktır. YENİ AÇILAN BU FAKÜLTELERE MESLEK LİSELİ ADAYLAR YGS PUAN TÜRLERİ GENEL LİSELER İSE LYS PUAN TÜRLERİ İLE TERCİH EDEBİLECEK.

TM ÖĞRENCİSİNİN İZLEMESİ GEREKEN YOL

• TM İLE İLGİLİ PUAN TÜRLERİNİN HESAP EDİLMESİ İÇİN YGS, LYS 1 VE LYS 3 SINAVLARINA KATILMAK GEREKMEKTEDİR. SADECE YGS 5 VE 6 PUAN TÜRLERİ İLE ÖĞRENCİ ALAN BÖLÜMLERİ TERCİH ETMEK İÇİN YGS SINAVINA GİRMEK YETERLİ OLACAKTIR.

• TM öğrencisinin, yeni sistemde GEREK SINAVDA GEREKSE ÜNİVERSİTE HAYATINDA başarılı olması için kendi alanı ile ilgili bölümleri hedeflemesi ve TM alanı ile ilgili sınavlara hazırlanması gerekmektedir. Orta öğretim süresince TM alanı ile ilgili derslere yoğunlaşması, alt yapısını bu derslerle güçlendirmesi bu sonucu doğurmuştur. UNUTMAYALIM Kİ ORTAÖĞRETİM ALANINIZ SİZLERİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ ÖNCESİ BİR ÖN HAZIRLIĞA ALIR.

• TM alanı için yeni sınav sisteminde 5 farklı puan türü dikkate alınacaktır. Öğrenciler tercih döneminde YGS 5, YGS 6, TM 1, TM 2 ve TM 3 puan türlerini kullanarak BU PUAN TÜRLERİYLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ LİSANS, ÖNLİSANS VE YÜKSEKOKUL BÖLÜMLERİNİ TERCİH EDECEKLER.

• TM öğrencilerinin sınavda alanları ile ilgili bölümlerde başarılı olabilmesi için, YGS’ de sırası ile Türkçe, Matematik ve Sosyal bilimlerdeki netlerini, LYS’ de LYS 1 ve LYS 3 sınavlarındaki netlerini artırması gerekmektedir. Özellikle TÜRKÇE, EDEBİYAT VE SOSYAL BİLİMLER TESTLERİ ÇOK ÖNEMSENMELİ, NET ORANLARI İYİ BİR SEVİYEDE TUTULMALIDIR. BU SAYEDE PUANLAMADA AVANTAJ ELDE EDİLECEK, OLASI MATEMATİK EKSİKLERİ KARŞILANMIŞ OLACAKTIR.

• Matematik – Geometri derslerinde alt yapı sorunu yaşayan TM öğrencisi puanlamada matematik – geometri katkısının daha az olduğu veya Türkçe – edebiyat testleri ile aynı oranda olduğu TM 2 ve TM 3 puan türü ile öğrenci alan bölümlere yönelmelidir. Sayısal derslerden doğabilecek performans düşüklüğü sözel dersler ile kapatılabilecektir. Bu doğrultuda hareket eden TM öğrencileri TM 2 ve TM 3 puan türlerinden öğrenci alan antropoloji, arkeoloji, hukuk, psikoloji, siyaset bilimi, kamu yönetimi, sosyoloji gibi bölümlere yönlendirilmelidir.

• TM öğrencisi eğer kendi alanı dışındaki bölümlere yönelmek isterse yeni sistemin yapısı gereği TS puan türü daha avantajlı görünmektedir. Çünkü alan derslerine ilave olarak çalışacağı ders sayısı az sayıdadır. Lise alt yapısı da öğrencinin bu ilave dersleri anlamaya yeterli olacaktır.
MF puan türüne yönelmek ise öğrenci için zor bir seçenektir. Lise alt yapısının özellikle fen derslerini anlamaya yeterli olmayacağı bir gerçektir. Ayrıca MF puan türünde gözde olan bölümlere yerleşmek TM öğrencisi için çok zor bir hedeftir. Ancak akademik donanımları üst düzeyde ise MF puan türü tercih edilebilir.

MF ÖĞRENCİSİNİN İZLEMESİ GEREKEN YOL

• MF İLE İLGİLİ PUAN TÜRLERİNİN HESAP EDİLMESİ İÇİN YGS, LYS 1 VE LYS 2 SINAVLARINA KATILMAK GEREKMEKTEDİR. SADECE YGS 1VE YGS2 PUAN TÜRLERİ İLE ÖĞRENCİ ALAN BÖLÜMLERİ TERCİH ETMEK İÇİN YGS SINAVINA GİRMEK YETERLİ OLACAKTIR.

• MF puan türündeki bölümlerin gözde bölümler olması, ortaöğretim hayatı boyunca FEN BİLİMLERİ ağırlıklı bir eğitim alması, MF öğrencisinin MF puan türünden tercih yapmasını kaçınılmaz kılacaktır. Ayrıca üniversitelerde MF puan türündeki bazı bölümlerin KONTENJANLARININ BOŞ KALMASI BU ALANDA Kİ İHTİYACI DA GÖSTERMEKTEDİR.

• MF alanı için yeni sınav sisteminde 6 farklı puan türü dikkate alınacaktır. Öğrenciler tercih döneminde YGS 1, YGS 2, MF 1, MF 2, MF 3 ve MF 4 puan türlerini kullanarak BU PUAN TÜRLERİYLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ LİSANS, ÖNLİSANS VE YÜKSEKOKUL BÖLÜMLERİNİ TERCİH EDECEKLER.

• MF öğrencilerinin alanları ile ilgili bölümlerde başarılı olabilmesi için, YGS’ de sırası ile Matematik, Fen Bilimleri, Türkçe ve Sosyal Bilimler netlerini, LYS’ de LYS 1 ve LYS 2 sınavlarındaki netlerini artırması gerekmektedir.

• Fen Bilimleri derslerinde altyapısı zayıf olan öğrenciler, MF1 ve MF4 puan türüyle öğrenci alan bölümlere, Matematik-Geometri derslerinde altyapısı zayıf olan öğrencilerde MF2 ve MF3 puan türlerine yönlenebilir. Bu durum MF öğrencisinin akademik gelişimi doğrultusunda hareket etmesini sağlayacak önemli bir avantajdır.

• MF öğrencisi eğer kendi alanı dışındaki bölümlere yönelmek isterse TS ve TM puan türleri aynı oranda avantajlı olacaktır. Çünkü alan derslerine ilave olarak çalışacağı ders sayısı bu puan türleri için daha azdır. Lise alt yapısı da öğrencinin bu ilave dersleri anlamaya yeterli olacaktır. ANCAK MF PUAN TÜRÜNDE Kİ YERLEŞME AVANTAJLARINI VE İMKÂNLARINI BIRAKIP FARKLI ALANLARA YÖNELMEK ÇOK SAĞLIKLI BİR KARAR OLMAYACAKTIR.

TS ÖĞRENCİSİNİN İZLEMESİ GEREKEN YOL

• TS İLE İLGİLİ PUAN TÜRLERİNİN HESAP EDİLMESİ İÇİN YGS, LYS 3 VE LYS 4 SINAVLARINA KATILMAK GEREKMEKTEDİR. SADECE YGS 3 VE YGS 4 PUAN TÜRLERİ İLE ÖĞRENCİ ALAN BÖLÜMLERİ TERCİH ETMEK İÇİN YGS SINAVINA GİRMEK YETERLİ OLACAKTIR.

• TS öğrencisinin, yeni sistemde başarılı olması için kendi alanı ile ilgili bölümleri hedeflemesi ve alanı ile ilgili sınavlara hazırlanması gerekmektedir. Orta öğretim süresince TS alanı ile ilgili derslere yoğunlaşması, alt yapısını bu derslerle güçlendirmesi böyle bir düşünceyi desteklemektedir. MF VE TM PUAN TÜRLERİNDEN TERCİH EDİLECEK BÖLÜMLERİN ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ SÜRECİNDE SAYISAL AĞIRLIKLI DERSLER İÇERMESİ, ÜNİVERSİTE SINAVLARINDA BAŞARILI OLUNSA BİLE ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ ESNASINDA ZORLUKLARI BERABERİNDE GETİRECEKTİR.

• TM alanı için yeni sınav sisteminde 4 farklı puan türü dikkate alınacaktır. Öğrenciler tercih döneminde YGS 3, YGS 4, TS 1 ve TS 2 puan türlerini kullanarak BU PUAN TÜRLERİYLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ LİSANS, ÖNLİSANS VE YÜKSEKOKUL BÖLÜMLERİNİ TERCİH EDECEKLER.

• TS öğrencilerinin alanları ile ilgili bölümlerde başarılı olabilmesi için, YGS’ de sırası ile Türkçe, Sosyal ve Matematik netlerini, LYS’ de LYS 3 ve LYS 4 sınavlarındaki netlerini artırması gerekmektedir.

• TS puan türünden öğrenci alan yüksek öğretim programları TS 1 ve TS 2 adıyla iki yeni puan türüne bölünmüştür. TS 1 ve TS 2 puan türleri de hesaplanırken ilgili testlerin katsayıları birbirlerine yakın olacaktır. Dolayısıyla TS öğrencileri, ALANLARI İLE İLGİLİ TESTLERE AYNI ÖNEMİ GÖSTERMELİDİRLER.

• TS öğrencisi eğer kendi alanı dışındaki bölümlere yönelmek isterse yeni sistemin yapısı gereği TM puan türü daha avantajlı olacaktır. Özellikle Matematik – Geometri katsayısı daha düşük olan TM 2 ve TM 3 bölümleri tercih edilebilir. Bu bölümler için öğrencinin sadece Matematik - Geometri dersinden temel konularla ilgili takviyesi alması yeterli olacaktır.
MF puan türüne yönelmek ise öğrenci için zor bir seçenektir. Lise alt yapısı özellikle fen derslerinin yükünü kaldırmak için yeterli olmayabilir. Ayrıca MF puan türünde gözde olan bölümlerine yerleşmek TS öğrencisi için çok zor olacaktır. Unutulmamalı ki, MF de başarılı olabilmek için sadece sınavda değil üniversitede Fen dersleriyle ilgili gerekli altyapıya sahip olmak gerekiyor.

DİL ÖĞRENCİSİNİN İZLEMESİ GEREKEN YOL


• DİL İLE İLGİLİ PUAN TÜRLERİNİN HESAP EDİLMESİ İÇİN YGS ve DİL SINAVLARINA KATILMAK GEREKMEKTEDİR.

• DİL öğrencisi için yeni sistem yapısal ve hedef anlamında çok büyük değişimler getirmemektedir. DİL öğrencisinin başarılı olması için ağırlığını YABANCI DİL SINAVINA vermesi gerekmektedir.

• DİL alanı için yeni sınav sisteminde 3 farklı puan türü dikkate alınacaktır. Öğrenciler tercih döneminde DİL 1, DİL 2, DİL 3 puan türlerini kullanarak BU PUAN TÜRLERİYLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ LİSANS, ÖNLİSANS VE YÜKSEKOKUL BÖLÜMLERİNİ TERCİH EDECEKLER. DİL öğrencisi YGS’YE katılacağı için YGS puanları da hesap edilecektir. Bu puanlarıyla tercih yapmak öğrencinin kararına bağlı olacaktır.

• DİL öğrencilerinin alanları ile ilgili bölümlerde başarılı olabilmesi için, YGS’ de sırası ile Türkçe, Sosyal ve Matematik netlerini ve özellikle LYS 5 sınavında ki netlerini artırması gerekiyor.

• DİL öğrencisi eğer kendi alanı dışındaki bölümlere yönelmek isterse yeni sistemin yapısı gereği TM ve TS puan türü daha avantajlı olacaktır. ANCAK ORTAÖĞRETİM HAYATI BOYUNCA YABANCI DİL EĞİTİMİ ALMIŞ OLMASI, BU ALANIN KAZANIMLARIYLA YETİŞMİŞ OLMASI KENDİ ALANINA YÖNELMEYİ KAÇINILMAZ KILMAKTADIR.

MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİSİNİN İZLEMESİ GEREKEN YOL


• Yeni Sistem en büyük değişimi Meslek Lisesi grubu öğrencilerinde göstermiştir. ML öğrencileri alanlarıyla ilgili 4–6 yıllık bölümleri tercih ederken fazla okul ek puanı alırken, yeni açılan fakültelerde ki bölümler için 0,15 katsayısı kullanılacak. Ayrıca alan dışı tercih için kullanılacak olan okul puanlarında kesintinin düşük kalması ML öğrencilerinin tercih alternatiflerini artırmıştır. DOLAYISIYLA ML ÖĞRENCİLERİNİN LYS’LERE HAZIRLANMASI ÖNEMLİ BİR AVANTAJDIR.

• MESLEK LİSELİ ÖĞRENCİ ALANI DIŞINDA BİR BÖLÜME YÖNELİR İSE ORTAÖĞRETİM KURUMUNDAN ALDIĞI MESLEKİ EĞİTİMLE İLİNTİLİ BÖLÜMLERE YÖNELMELİ VE BU BÖLÜMLERİN PUAN TÜRLERİYLE İLGİLİ SINAVLARA KATILMALIDIR.

ÖRNEĞİN

TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSELERİ İÇİN


• ELEKTRİK MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )
• FİZİK MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )
• JEOFİZİK MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )
• HARİTA MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )
• MAKİNE MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )
• İNŞAAT MÜH. ( MF 4 PUAN TÜRÜ )

TİCARET, TURİZM VE KIZ MESLEK LİSELERİ İÇİN

• ÇALIŞMA EKON. VE ENDÜSTRİ İLİŞK. ( TM 1 PUAN TÜRÜ )
• KAMU YÖNETİMİ ( TM 2 PUAN TÜRÜ )
• MALİYE (TM 1 PUAN TÜRÜ )
• HALKLA İLİŞKİ. VE TANITIM ( TS 1 PUAN TÜRÜ )
• RADYO SİNEMA VE TELEV. ( TS 1 PUAN TÜRÜ )

          BU LİSTE ÖRNEK AMAÇLI HAZIRLANMIŞTIR. HER MESLEK LİSELİ ÖĞRENCİ ALDIĞI TEKNİK EĞİTİME PARALEL ALANI DIŞINDA BİR LİSANS PROGRAMI TERCİH EDEBİLİR. YUKARIDA Kİ BÖLÜMLERİN 2009 ÖSS TABAN PUANLARI İNCELENDİĞİNDE YERLEŞME AVANTAJININ ÇOK OLDUĞU GÖRÜLECEKTİR.

• Meslek Liseli öğrenci hangi puan türündeki bölümü seçmek isterse o puan türündeki oluşturan sınavlara girmelidir. Eğer sadece fazla okul ek puanı aldığı bölümlere yönelirse YGS’YE girmesi yeterli olacaktır.

• Meslek liseli öğrenci akademik eksiklerim var düşüncesiyle LYS’LERDEN çekinebilir. ANCAK BAZI BÖLÜMLERİN TABAN PUANLARININ DÜŞMESİ, ALAN DIŞI TERCİHDE PUAN KESİNTİSİNİN AZALMASI VE KONTENJAN ARTIŞLARI HER ÖĞRENCİNİN KARİYER YAPMASINA OLANAK SAĞLAMAKTADIR.