Zamanın su gibi akıp gitmemesi için 15 tavsiye…
Zamanın su gibi akıp gitmesi konusu arkadaş sohbetlerinin
ana gündem maddesidir. İster çalışan kişiler olsun ister ev hanımları fark
etmez, herkeste bir iş bitirememe, zamanı işe yetirememe sorunu aldı başını
yürüdü.
Eğer zamanın su gibi akıp itmesini istemiyorsanız alacağınız
bazı tedbirlerle bunun önüne geçebilirsiniz.
1. Öncelikle elinize bir kâğıt kalem alın ve düşünmeye
başlayın. Önce hafta boyunca, daha sonra gün boyunca zamanınızı en fazla nerede
harcıyorsunuz, anlamaya çalışın. Koca bir hafta ne yaptım? Günleri tek tek
düşünerek, hangi gün ne yaptım? Bunları yaparken “Asıl yapmak istediklerim
bunlar mıydı? Geçtiğimiz hafta boyunca yapmak istediğim önemli hangi işlerimi
bir türlü yapamadım?” gibi sorularla liste hazırlayın. Kâğıdın bir yüzü yapmak
istediklerim ama yapamadıklarım, ikinci yüzü yaptıklarım ve yaparken gereksiz
yere zaman harcadıklarım şeklinde olsun. Gözünüzle zamanın nelere gittiğini
fark edince, zamanı yönetmeye olan hevesiniz artacaktır.
2. Çalışan da olsanız ev hanımı da fark etmez, her gün için
yapılacaklar listesi hazırlayın. Ama listeniz makul bir liste olsun.
Yapabileceğinizden fazlasını yazıp listenin gerisinde kalmaktansa, aşırı ideal
olmayan ama makul bir listeyle başlayın yeni güne. Ve her akşam listenizin ne
kadarını yerine getirdiğinizi kontrol edin. Yapamadıklarınız hakkında düşünün.
Neden yapamadım? Benimle ilgili nedenler mi? Devreye giren hesap edemediğim
ayrıntılar mı? Eğer devreye giren ve hesap edemediğiniz ayrıntılar her akşam
dikkatinizi çekiyorsa, demek ki planınız olmayan işlere de çok zaman
ayırıyorsunuz demektir. Ani gelen teklifler, başka insanların ricaları vs gibi.
Bu durumda birilerine “hayır” demeye başlamanız gerekir. Diyelim ki ev
temizliği için harekete geçtiniz, arkadaş aradı kahveye gel dedi. “Bugün olmaz,
işe başladım, yarın gelirim” dersiniz ve yarınki listenize arkadaşla kahve
içmeyi de ekleyerek gününüzü planlarsınız.
3. Her günün sonunda ertesi gün için yeni bir planlama
yapın. Bugün yapamadığınız işinizi de ekleyerek, yeni bir liste oluşturun.
4. En tipik hata, önemli sandığınız işlerinizin aslında
yeterince acil olmadığı gerçeği! Bu ikisini birbirinden iyi ayırmanızda fayda
var. Diyelim ki buzdolabını temizlemeniz gerekli, çok pis. Onunla zaman
kaybediyorsunuz, ama aynı zamanda markete gitmeniz gerekli çünkü evde ağza
atılacak birşey yok. Buzdolabının başına bir geçer hanım milleti, en az üç saat
sürer temizlik! Derken çocuğun uyku saatiyle çakışır, derken akşam olur,
alışveriş yapılamaz. Oysa daha önemli olan değil, acil olan devreye sokulmalı.
Zaman yönetiminin en önemli tüyosu bu kısmı bence. Slogan neydi? Önemli olan
değil, acil olan önce yapılacak!
5. O gün için listeniz uzunsa, motivasyon şeklinize göre ve
aciliyet sırasına göre başlayabilirsiniz. Bazen az vakit olan önemsiz görünen
işler vardır. Onları da araya sıkıştırıp devre dışı bırakmak iyi bir yöntemdir.
6. Kişisel açıkları ispiyonlar gibi olmayayım ama, sevgili
hanımlar, TV karşısında çok zaman harcıyorsunuz. Fatmagül’dü, Feriha’ydı, kim
kiminle evlendi derken akşam oluyor. Bu konuda kararlı olmalısınız. Hergün için
en çok sevdiğiniz bir program seçip onu düzenli izleyebilirsiniz belki ama
hepsini düzenli izlemeye kalkışırsanız yandınız! Kararlı olmalısınız. En
azından TV izlerken ütünüzü yapabilir, yemeğinizin alt yapısını oluşturabilirsiniz.
Hem istediğiniz programı izlemiş olursunuz hem de evdeki işlerinin bitmesini
sağlarsınız.
7. Çalışan kesimin televizyonu yok ama Facebook’u, gelen
mailleri var. Sizler de önemli işlerinizi yapmadan önce maillerinizle fazla
zaman geçirmemeye özen gösterin. İşinizin bir parçası olarak maillerinize
bakmak zorundaysanız bile, zaman öldürmenize neden olacak türden gereksiz
postaları biliyorsunuz nasılsa. Hiç olmazsa onları baktığınız zamanı ortadan
kaldırmaya gayret edin.
8. Özellikle ev hanımları, lütfen erken yatın ve erken
kalkın. Geceleri uzun saatler televizyon izleyerek, internet başında oturarak
sabahlıyorsunuz. Ardından öğlenci olan çocuğunuzu neredeyse okula zar zor
yetiştiriyorsunuz. Sabah namazı kılıp yatan, öğlenin on bir-on ikisinde uyanan
bir kadının ev işi tabii ki bitmez! Annelerinizi örnek alın. Erken uyanır, daha
kahvaltı hazırlarken bir yandan yemeklerini pişirir, çocukları okula gönderince
evlerinin işini yapar, gezmeye gider, misafir ağırlar ve zaman yetmiyor diye sızlanmazlardı.
Üstelik şimdiki gibi herşey elektronik de değildi. Geceyi gece, gündüzü gündüz
olarak değerlendiriyorlardı o kadar.
9. Gün içinde yapacağınız birbiriyle ilişkili işleri
birlikte yapmaya çalışın. Böylece zamandan kazanmış olursunuz.
10. Zamanınıza değer verin ki başkaları da sizin zamanınıza
değer versin. Çalışanlar için de, ev hanımları için de geçerlidir bu prensip.
Evinize veya işyerinize belirli kişiler sürekli gidip geliyorlarsa ve siz bir
şey söyleyemiyor ama kendi işinizi aksatmalardan dolayı rahatsızlık
yaşıyorsanız, durumu tatlı bir dille karşıya iletmelisiniz. Mesela evde
olduğunuzda komşular sürekli geldiğinde “Canım hoşgeldin… Acil işlerim var
yetiştirmeye çalışıyorum, koşturuyorum, müsait değilim de, işlerimi halledince
kahve yapayım çağırayım seni olur mu?” demeye çalışın.
11. Bazı günler insanın tüm keyfi ve enerjisi yerindedir. O
gibi anlarda en sevmediğiniz ve zorunuza giden işlerinizi bitirmeye çalışın.
12. Herhangi bir işe başlarken, gereğinden fazla zamanınızı
almaması için belirli bir zaman belirleyin. Örneğin şu işi bitireceğim, iki
saat içinde gibi. Ve o iki saatte bitirin.
13. Rutin işleriniz için ne kadar zaman ayırdığınıza bakın.
Daha aktif ve seri yapmak için kısaltılmış zaman limitleri koyun kendinize.
Böylece daha seri çalışırsınız.
14. Her gün akşam mümkün olduğunca gününüzü gözden geçirin.
“Ne yapmak istiyordum, ne kadarını yaptım?” diye sorun kendinize. Programınızın
gerisinde kaldığınız yerleri ve geri kalma nedenlerinizi tespit edin. Ertesi
gün için yapacağınız yeni listenizde bu günkü hataları yapmamaya çalışın.
15. Telefon görüşmeleri fazla zaman alır. Mümkün olduğunca
konuşma sürelerinizi kısaltın. Böyle giderse yakında beyninizde tümör çıkacak
zaten! Konuşmaları kısaltamıyorsanız, iş yaparken telefonunuzu sessize alıp
kendinizden uzaklaştırın. Bir işi bitirdikten sonra diğer işinize geçmeden önce
kim aramış diye bakın. Acil olanlarına geri dönün. Uzun konuşup sizi oyalayacak
olan görüşmeleri iş bitimine erteleyin.